Strona głównaBlogUX Designer – kto to?
 Maciej Kuca
Maciej Kuca
8 minut

UX Designer to osoba, której zadaniem jest zadbanie o to, aby tworzone rozwiązanie, np. strona internetowa, aplikacja mobilna, gra komputerowa itp. było przyjazne dla użytkownika. Przyjazność dla użytkownika oznacza, że jest on w stanie w sposób intuicyjny poruszać się po interfejsie, łatwo znajduje odpowiedzi na swoje pytania i nie odczuwa tzw. bólu związanego z użytkowaniem danego produktu/usługi („ból” – moment, w którym coś, co robi użytkownik, przynosi inny rezultat, niż ten, którego oczekiwał).  

UX Designer odpowiada za dobrze zaprojektowaną ścieżkę użytkownika, czyli np. odpowiednie nazewnictwo sekcji na stronie umieszczonych w taki sposób aby użytkownik od razu wiedział, gdzie je znajdzie. Jednak jego praca nie sprowadza się tylko do tzw. kreślenia makiet (czyli projektowania/prototypowania). Taki opis pracy UX Designera to błędny stereotyp.

Co robi UX Designer?

Codzienna praca UX Designera wymaga szeregu kompetencji, które są zależne od aktualnie realizowanego projektu. Warto zaznaczyć, że UX Designer to nie grafik i jego obowiązki nie sprowadzają się do zaprojektowania pięknie wyglądającej strony internetowej. Projektowanie doświadczeń użytkownika ma więcej cech wspólnych z psychologią, aniżeli z grafiką. Właśnie dlatego tak popularnym kierunkiem studiów wybieranymi przez specjalistów UX jest kognitywistyka, czyli nauka zajmująca się m.in. badaniem tego, co wpływa na podejmowane przez nas decyzje. Kompetencje graficzne również są mile widziane, jednakże tylko ze względu na wymagane poczucie estetyki w projekcie. Skomplikowane prace graficzne z reguły zlecane są innym działom, a za „szlifowanie” projektu odpowiada UI Designer.

Obowiązki UX Designera

Pracę tę można podzielić na dwa obszary: badanie i projektowanie. W części badawczej (która zaczyna się jeszcze przed podjęciem jakichkolwiek prac projektowych) należy przeprowadzić odpowiednią analizę – sprawdzić popularne praktyki i elementy, które będą intuicyjne dla danej grupy docelowej oraz określić styl komunikacji. Zabieg ten ma na celu uniknięcie potencjalnych błędów wynikających z założeń pt. „wydaje mi się, że oni będą to rozumieli”. Dobry UX bazuje na faktach i zawsze najważniejsze jest to, co myśli użytkownik. Pewne aspekty można domniemać, jednak zgodnie ze sztuką praktycznie zawsze należy je weryfikować.

Wspomniałem, że badanie rozpoczyna się jeszcze przed podjęciem prac projektowych. Nie oznacza to jednak, że research kończy się w momencie rozpoczęcia prototypowania. Badanie to proces, który właściwie nigdy się nie kończy. Przed projektem należy wiedzieć jak go zaplanować, a następnie zweryfikować, jak odbierana jest dana propozycja rozwiązania. Po kilku iteracjach (iteracja – powtarzanie tej samej operacji, czyli np. projektowanie tego samego interfejsu na nowo w oparciu o nowe wytyczne) powstaje z reguły zupełnie inny projekt, niż ten początkowy. Analiza jest ważna również po wypuszczeniu produktu na rynek, aby na bieżąco dostosowywać go do panujących trendów. Raz stworzony produkt nie jest produktem doskonałym, nawet jeśli na początku swojej drogi jest uważany za idealny. Myślę, że trafnym przykładem obrazującym ten fakt jest serwis Gumtree, który w trakcie swojej 18-letniej przygody nigdy nie został znacząco zmodernizowany. Niestety, mimo niegdyś ogromnej popularności, został zamknięty w 2022 roku.

UI a UX Designer – jest różnica?

Częstym błędem jest mylenie pracy UX Designera z pracą UI Designera. To dwa różne stanowiska i choć ich współpraca w trakcie procesu projektowego się przeplata, należy traktować je jako komplementarne funkcje. Wyjątkiem w tej sytuacji jest stanowisko UI/UX Specialist, które łączy wszystkie kompetencje.

Współpracę UX oraz UI Designera można porównać do budowy domu. UX Designer jako „architekt” odpowiada za postawienie fundamentów i określenie wszelkich kwestii technicznych, natomiast UI Designer jest osobą „wykańczającą wnętrze”.

Podsumowując: UX Designer projektuje interakcje, architekturę treści, planuje teksty itd. W telegraficznym skrócie — dba o to, aby np. strona WWW była zrozumiała dla użytkownika. Natomiast UI Designer określa wygląd przycisków, typografię, kolory, zdjęcia, grafiki itd. Jego zadaniem jest zadbanie o to, aby strona była przyjemna dla oka użytkownika.

Jak zostać UX Designerem?

UX Designer to zawód dla osób, które lubią poznawać nowe rzeczy. Branża ta jest na tyle zmienna, że wręcz wymogiem jest śledzenie zmian, aby tworzyć nowoczesne rozwiązania. Jeśli to zdanie Cię nie przeraża, to znaczy, że pierwszy krok jest w zasadzie za Tobą!

W procesie poznawania nowych obszarów ważna jest systematyczność. Warto zacząć od podstaw, takich jak heurystyki użyteczności, ogólne założenia UX, User Centered Design itp. Dobrym pomysłem jest również czytanie branżowych książek — na przykład „Nie każ mi myśleć!”. Bardzo trafnie opisują problematykę, z którą często mierzą się użytkownicy (czyli de facto również Ty). Kolejnym wartym uwagi elementem jest udział w webinarach dotyczących zarówno kompetencji miękkich, jak i twardych, czyli np. projektowania w Axure/Figmie itd. Ostatnim, lecz najważniejszym punktem jest tworzenie, próbowanie i iterowanie. Tylko dzięki systematycznej pracy zaczniesz zauważać efekty, teoria z różnych źródeł powinna być traktowana jako drogowskaz. Nie bój się wykonać testu użyteczności ze znajomymi. Nie podoba Ci się jakaś strona internetowa? Spróbuj ją przeprojektować i zapytaj bliskich, co o niej sądzą. Szukaj usprawnień we wszystkim, co otacza Cię w życiu codziennym. Gwarantuję, że po kilku tygodniach intensywnej pracy zaczniesz zauważać pewne schematy i zależności, dzięki którym praca zacznie sprawiać wrażenie łatwiejszej. Oczywiście jest jeszcze jedna droga i to najszybszy sposób na zdobycie kompetencji z pominięciem poznawania rzeczy metodą prób i błędów. O czym mowa? O kursach, szkoleniach i bootcampach przygotowujących do nowej roli. Udział w nich to najlepsza możliwa inwestycja. Przykładem szkolenia, które pomoże Ci zostać UX Designerem jest Bootcamp UX Upgrade prowadzony przez ekspertów z agencji UX. Pozwala poznać teorię i przećwiczyć ją w praktyce. Gdy to już się uda, pierwszy projekt komercyjny dla realnego klienta wzbogaci Twoje portfolio, a tajniki HR ułatwią Ci znalezienie pierwszej pracy. Całość trwa tylko 3 miesiące i jest największą gwarancją sukcesu spośród wszystkich wymienionych przeze mnie opcji. Powodzenia!

Chcesz otrzymać informacje o nowych wpisach?

Podaj nam swój adres e-mail a będziemy informować Cię o naszych ofertach specjalnych, wydarzeniach przez nas organizowanych oraz przesyłać ciekawe poradniki na temat nauki programowania.