Czymże byłaby praca górnika bez kilofa czy praca sędziego bez gwizdka? Każdy z nich potrzebuje narzędzi do swojej pracy — dokładnie tak samo, jak w przypadku UX Designera, który potrzebuje szeregu narzędzi, by jego praca była efektywna. Dostępność narzędzi dla UX Designera jest ogromna, dlatego trudno wskazać, które z nich są najlepsze. Postaram się przedstawić te najpopularniejsze w podziale na sposób ich używania.
To szybko zyskujące na popularności wśród UX Designerów narzędzie służące do projektowania stron internetowych oraz aplikacji mobilnych. Główna funkcjonalność Figmy skupia się na projektowaniu interfejsów oraz rozwiązań skupionych na użytkowniku. Program ten posiada nieco wyższy próg wejścia, ale po dogłębnym poznaniu wszystkich funkcji codzienna praca okazuje się przyjemna i efektywna. Warto również podkreślić, że z podstawowych funkcji Figmy można korzystać za darmo, a wszystkie projekty są zapisywane w chmurze, co gwarantuje nam ich bezpieczeństwo oraz łatwy dostęp. Niewątpliwym atutem jest dużo wtyczek, które umożliwiają integrację z popularnymi programami.
To również oprogramowanie służące do projektowania i prototypowania dla UX Designerów, które powstało jako pierwsze już w 2002 roku. W ostatnich latach ustępujące popularności Figmie. Niewątpliwą zaletą Axure jest bogata biblioteka widżetów, którą możemy wykorzystywać w projektach. W Axure dysponujemy również większą ilością interakcji na gotowych komponentach, niż ma to miejsce w przypadku konkurencyjnych narzędzi. Koszt użytkowania Axure zaczyna się od 25$ miesięcznie przy płatności rocznej.
To stosunkowo nowy program z pakietu Adobe, który obecnie jest dość popularny i pozwala również na prototypowanie stron oraz aplikacji mobilnych. Przede wszystkim należy podkreślić jego prostotę i intuicyjność obsługi. Niewątpliwą zaletą Adobe jest szybkość działania oraz wysoka wydajność, przez co program nie zacina się podczas codziennego użytkowania. Cena Adobe jest dość atrakcyjna i wynosi 9,99$ miesięcznie.
Oprogramowanie używane głównie do projektowania na urządzenia Apple. Użytkownicy jako minus wskazują mało intuicyjny interfejs oraz ograniczone możliwości podglądu prototypowania. Nieco gorzej sprawdza się ona w pracy grupowej, na co wskazują użytkownicy. Zaletą jest dostęp do dużej liczby wtyczek, które znacznie zwiększają możliwości programu. Cenowo plasuje się podobnie jak Adobe XD i płatna wersja Figmy, uszczuplając nasz portfel o 9$ miesięcznie.
Niezależnie od wybranego programu jego funkcjonalności są zbliżone, a często wybór odpowiedniego narzędzia zależy od osobistych preferencji UX Designera.
Nawet najlepszy UX Designer nie poradziłby sobie bez innych narzędzi okołoprojektowych. Należy do nich zaliczyć oprogramowanie do zarządzania projektami. Do jednych z najpopularniejszych należą Trello, ClickUp czy Jira. Najważniejszą funkcją tych narzędzi jest możliwość kolaboracji oraz ogólnodostępna tablica pozwalająca zaplanować i kontrolować pracę nad projektem. Narzędzia te pozwalają stosować popularną metodyką w zarządzaniu projektami, czyli Kanban.
Równie ważna w pracy UX Designera jest bieżąca komunikacja z innymi członkami zespołu, do czego konieczne jest stosowanie narzędzi do połączeń wideo. Z racji coraz popularniejszej pracy zdalnej wachlarz narzędzi jest dość szeroki i obejmuje takie programy jak np. Zoom, Skype, Google Meet, Microsoft Teams. Podstawowe funkcje we wszystkich tych programach są takie same, czyli połączenia głosowe, wideo, grupowe czy możliwość udostępniania ekranu, które w większości przypadków wystarczają do codziennej pracy.
UX Designerzy często również badają swoje projekty z użytkownikami, co wiąże się z koniecznością korzystania ze specjalistycznego oprogramowania. Czasem do podstawowych badań wystarczą programy do komunikacji, ale w większości przypadków nie mają one wszystkich niezbędnych funkcjonalności. Do samych testów UX Designerzy najczęściej wykorzystują takie narzędzia jak Loop11, Usertesting czy Lookback. Wszystkie te programy mają podobne funkcje i pozwalają również na badanie makiet na telefonie, co jest coraz bardziej pożądane z racji coraz powszechniejszego wykorzystania urządzeń mobilnych. Innym przydatnym narzędziem szczególnie pod kątem architektury informacji jest Optimal Workshop, który pozwala na testowanie umiejscowienia poszczególnych elementów na stronie. Często stosuje się to w momencie projektowania całego rozkładu strony czy też aplikacji, aby maksymalnie dopasować to do oczekiwań użytkowników.
Oprócz omówionych narzędzi większość UX Designerów korzysta na co dzień również z oprogramowania pakietu G Suite takich jak chociażby Arkusze, Docsy, Formularze czy Kalendarz. Również w przypadku organizowania warsztatów online często wykorzystuje się np. Miro lub Mural, czyli interaktywne tablice online, na których może pracować jednocześnie kilka osób. Narzędzia te pozwalają w czytelny sposób przedstawić np. podróż użytkownika czy wspomóc projektantów w burzy mózgów.
Jak widać, narzędzi jest wiele, a wybór odpowiedniego zależy od potrzeb oraz przyzwyczajeń UX Designera. Opisane narzędzia to zaledwie wycinek rynku. Oczywiście na co dzień nie korzysta się na raz z nich wszystkich, a tylko jeśli zachodzi taka potrzeba.