Persona jest opisem, wizualizacją przeciętnego klienta/odbiorcy/użytkownika marek, produktów lub komunikatów. W marketingu jest jednym z najważniejszych narzędzi, wykorzystywanych przy tworzeniu strategii komunikacji.
Persony w UX tworzone są z myślą o docelowym użytkowniku, dla którego tworzymy produkt lub usługę. Dzięki stworzeniu persony każdy członek zespołu projektowego może lepiej zrozumieć perspektywę osoby, która docelowo korzystać będzie z efektów pracy zespołu UX. Tworząc personę tworzymy de facto fikcyjną postać, która ma swoje imię i nazwisko oraz wiek. Profil persony warto opatrzyć zdjęciem i informacjami nt. miejsca zamieszkania oraz zawodu. Najważniejszym elementem opisu persony są jej potrzeby i obawy, wyzwania i przekonania.
W projektach UX stosuje się dwa rodzaje profilowania użytkowników: Person oraz proto-person.
Proto-persona jest okrojoną wersją persony — jej obraz tworzymy w oparciu o założenia i doświadczenia, jakie udało nam się zebrać na jej temat. Proto-persona jest często wykorzystywana w projektach, w których brakuje nam czasu lub budżetu na stworzenie pełnej persony.
Persona właściwa powinna opierać swoje założenia o przeprowadzone badania UX z użytkownikami oraz dane liczbowe: analityczne i statystyczne, które potwierdzą wcześniejsze założenia dotyczące proto-persony.
Niezależnie od tego, który rodzaj persony stworzymy, ma ona utożsamiać ogólny obraz grupy użytkowników lub klientów. Jeśli marka lub firma kieruje swoje produkty/usługi do klientów pochodzących z różnych branż, którzy zmagają się z odmiennymi potrzebami, warto pomyśleć o utworzeniu więcej niż jednej persony, która będzie reprezentować kilka podgrup odbiorców/klientów jako “modelowe przykłady”.
Z perspektywy biznesowej, persona stanowi źródło informacji o kliencie i pozwala w sposób optymalny docierać do potencjalnych nowych klientów/odbiorców, a w efekcie osiągać większy zysk.