Heurystyki Nielsena to 10 najważniejszych zasad projektowania stron i aplikacji, które w świecie UX są must-have każdego digitalowego projektu. Heurystyki to tak naprawdę uproszczone metody rozumowania, które wszyscy stosujemy. Są to tzw. skróty myślowe, których używamy nieświadomie, mimowolnie, a to wszystko po to, aby nie musieć analizować każdej podejmowanej przez nas decyzji. Dzięki heurystykom nie musimy zastanawiać się, np. jak włączyć nasz komputer — po prostu to wiemy, dzięki zachowaniu standardów różnych producentów.
Sprawdź 10 heurystyk Nielsena:
- Pokazuj status systemu. Informuj użytkownika, na jakim etapie procesu się znajduje.
- Zachowaj zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością. Stosuj zrozumiałe analogie i symbole, używaj tego samego języka, jak użytkownik.
- Daj użytkownikowi pełną kontrolę. Pozwól użytkownikowi cofnąć akcje, poprawić jego dane. Utrudniaj mu wykonanie nieodwracalnych akcji.
- Trzymaj się standardów i zachowaj spójność. Przystosuj się do standardów innych. Twój użytkownik oczekuje podobnych rozwiązań.
- Zapobiegaj błędom. Podpowiadaj użytkownikowi, zasugeruj zmianę, sprawdzaj poprawność.
- Pozwalaj wybierać, zamiast zmuszać do pamiętania. Staraj się podpowiadać i informować użytkownika, zamiast zmuszać go do zapamiętania. Powtarzaj i wskazuj to, co ważne. Stosuj etykiety wyjaśniające.
- Zapewnij elastyczność i efektywność. Każdy użytkownik jest nieco inny, ma inne preferencje i przyzwyczajenia — dbaj o to, aby odpowiadać na różne potrzeby w różne sposoby.
- Dbaj o estetykę i umiar. Pamiętaj o czytelności treści i dobrej organizacji elementów. Nie bój się pustych przestrzeni i podkreślania tego, co ważne.
- Zapewnij skuteczną obsługę błędów. Powiedz użytkownikowi co robi źle, zasugeruj mu poprawną drogę. Weryfikuj dane i poinformuj o rodzaju błędu.
- Zadbaj o pomoc i dokumentację. Wspieraj użytkownika w poszukiwaniu odpowiedzi lub pomocy. Pamiętaj o FAQ lub pomocy/obsłudze klienta.